MUSIKAL. Nyss hemkommen efter en ettårig musikalutbildning i England hoppades Anna Renud från Hässleholm på att knipa en roll i Emil Sigfridssons uppsättning av Så som i himmelen. Det blev inte som hon hade tänkt sig – i stället fick hon erbjudandet att regissera hela föreställningen.
– Jag blev helt paff! Det är mitt första regiuppdrag i ett större sammanhang, säger hon.
I september 2026 kommer Kristianstads teater att fylla 120 år. Den karakteristiska byggnaden reser sig som en gräddbakelse ur den gröna Tivoliparken, och det gamla scenrummet på insidan är lika läckert som utsidan.
2027 blir året då Emil Sigfridsson firar 20 år på teatern med en tradition av musikaluppsättningar med stark lokal förankring bland artisterna. Anna Renud från Hässleholm har tidigare bland annat spela huvudrollen som Maria i Sound of Music, men nu är det några år sedan hon var med i ensemblen.
– Det senaste året har jag studerat en masterutbildning inom musikal på Mountview i London. Jag misstänkte att alla roller till Så som i himmelen var tillsatta när jag var klar, men skickade ändå ett mejl till Emil om att jag fanns tillgänglig, berättar hon.
Ja, vad svaret blev vet ni ju redan – med repetitionsstart i januari tar sig Anna Renud an rollen som regissör för hela ensemblen.
En oscarsnominerad ramhistoria
– Vi är ett litet kreativt team på fyra personer som arbetar med uppsättningen, och det känns oerhört bra att Anna tackade ja till regissörsuppdraget, säger Emil Sigfridsson, som i år har rollen som både producent och kostymör.
– Så som i himmelen är ju en uppsättning som inte kräver att man syr upp en massa olika kostymer – det handlar mer om att hitta rätt kläder till rätt roll, eftersom handlingen ligger ganska nära vår egen tillvaro.
Kanske behöver grundberättelsen från Kay Pollacks Oscars-nominerade succéfilm från 2004 ingen närmare presentation. Över en miljon besökare lockades till biograferna under några månaders tid för att lära känna människorna i den lilla norrländska kyrkokören som får den världsberömde dirigenten Daniel som körledare. Han vänder åter till in hemby efter att en hjärtinfarkt satt ett drastiskt stopp för hans karriär. Så som i himmelen är en historia om spirande kärlek, sargade relationer och vad som händer med cementerade roller i ett litet sammanhang när alla tillsammans hittar något att brinna för.
– Jag har jobbat mycket med körer, och vet hur oerhört förlösande det kan vara med körsång. Det blir en bra erfarenhet att ta med in repetitionsarbetet. Processen med att forma föreställningen är redan igång, men än så länge handlar det om att jag och Emil tillsammans med Jonas Svensson, som är musikalist ansvarig, ska hitta en gemensam vision om vad vi vill göra, säger Anna.
Fria tyglar i tolkningen
Historiskt har stora musikaluppsättningar ofta varit förknippade med starka förhållningsregler om hur man ska förhålla sig till orginaluppsättningen. Så som i himmelen sattes upp som musikal för första gången på Oscarsteatern i Stockholm 2018.
– John Martin Bengtsson, som spelar huvudrollen som Daniel, var understudy (inhoppare) när Peter Jöback gjorde rollen som Fantomen på Operan. Han har berättat om hur ett produktionsteam från England kom till repetitionerna och instruerade Jöback ner till minsta handrörelse. Det där har lättnat något, och när vi satte upp Fantomen här så var det med betydligt friare händer, säger Emil.
Såsom i himmelen har tidigare spelats på bland annat Malmö Opera och av Säffleoperan. Hösten 2025 kommer den även att spelas i Jönköping.
– Manus och musik är såklart detsamma, men den version vi jobbar fram blir vår egen tolkning, säger Emil Sigfridsson.
“Vi är ett litet kreativt team på fyra personer som arbetar med uppsättningen, och det känns oerhört bra att Anna tackade ja till regissörsuppdraget”. Emil Sigfridsson, producent
Artistkollegor från hässleholm
Anna Renud bor i Finja och är säkert ett bekant namn för många i Hässleholm. Några av de scenprojekt hon synts i på senare tid är nostalgiföreställningen Leva Livet med låtar från 50- och 60-talet och barnkulturprojekten Dansalong och Allsångsresan, tillsammans med bland annat Vanessa Sundblad som spelar Siv i vårens uppsättning.
– Jag har varit koreograf i flera av Emils tidigare uppsättningar, nu ska det bli spännande att ta sig an helheten. På många sätt påminner ju processen vi har framför oss om det som karaktärerna i musikalen upplever i förberedelserna för den stora körtävlingen i Wien som de repeterar inför.
Musik med stark förankring
Gabriellas Sång, som sjöngs av Heléne Sjöholm i Kay Pollacks film, låg under 68 veckor på Svensktoppen. Sången skrevs av Stefan Nilsson och Py bäckman, övrig musik i musikalversionen har komponerats och skrivits av Fredrik Kempe.
– Musiken har på många sätt tagit intryck av Gabriellas Sång, och lite svensk folkton. Jag vet att det finns många som tycker att musikalen som form är lite svår att ta till sig – att karaktärerna plötsligt brister ut i sång. Ärligt talat så är det helt normalt i mitt huvud, skrattar Anna.
– Jag har alltid älskat musikal – möjligheterna som uppstår i uttrycket när man kombinerar teater med dans och sång. Jesus Christ Superstar är favoriten – den satte vi upp 2013, och jag spelade Jesus, säger Emil och sträcker på sig.
Fördriver vinterns mörker
– Jag tänkte faktiskt förra året under de mörka månaderna att jag på senare år har upplevt januari och februari som extra dystra. Sedan slog det mig att just den perioden ofta har varit uppfylld av arbetet med musikaluppsättningar på Kristianstads Teater. Jag ser oerhört mycket fram emot en vinter tillsammans med hela ensemblen, och emot att möta publiken på premiären den 22 februari, säger Anna
– För mig är det det bästa, fyller Emil i.
– När man står där och känner att man har en färdig föreställning att presentera efter allt arbete. Sammanlagt spelar vi över 30 föreställningar, och när man kliver ut ur den här bubblan i april, då spirar vårblommorna i parken igen.
Text&Foto:Erik@espressomedia.se