Espresso – Din lokala tidning
dsc4959 1

Sjölanders i Osby blev Goldschmidt

Det är 120 år sen som Martin Sjölander tog med sig sitt företag från USA och landade i Osby. Här byggde han upp Sjölanders smedja med tillverkning av hästvagnar. En verksamhet som sen togs över av sönerna. Några decennier senare så var Sjölanders första tvåvägsfordon i drift. En mindre lastbil som kunde köra på både räls och landsväg.

Nästan 100 år senare är företaget en av de största och mest respekterade på marknaden inom järnvägsunderhåll.

dsc4808

ÄGS AV ETT FAMILJEFÖRETAG

Sjölanders fick ny ägare för 17 år sedan och bytte namn till SRS Sjölanders. Sen sju år tillbaka finns ägarna i Leipzig genom familjeföretaget Goldschmidt.

– Ja vi har nya ägare men verksamheten är dock den samma, berättar Peter Stjernfelt, ansvarig för sälj och marknad. Även om produktionen har utvecklats och moderniserats, så sker all produktion, modifiering och utveckling i Osby. Kunderna finns i hela Europa och Nordamerika.

dsc4886 1

UNIKA PRODUKTER KRÄVER UNIK KOMPETENS

I Osby och hos dotterföretaget Svabo i Kristianstad jobbar idag 65 personer. Det är ett ingenjörsföretag med avancerad produktion inom mekanik, hydraulik, el-montage och installation av mjukvara. Utöver administration och produktion så finns också servicemekaniker som jobbar ute hos kund. Både i Sverige och vid mer avancerade arbeten,

även på plats i Europa och Nordamerika.

GÅR SOM TÅGET

Verksamheten med unika tvåvägsfordon för service och reparation, går som tåget. De fordon som byggs på lastbilschassi, används för reparation och underhåll av ledningar. Andra

fordon byggs och utrustas för att underhålla räls och broar. Med ett ökat förtroende och beställningar så kommer företaget nu att expandera och bygga ut med nya produktionshallar i Osby. Ett arbete som kommer att påbörjas 2024.

– Ja vi behöver mer plats för produktion och för att optimera vår logistik, berättar VD Stefan Magnusson. Det är stora fordon som kräver mycket utrymme.

dsc4839 1
VD Stefan Magnusson

BEHÖVER BLI FLER

Ökade krav på teknik och säkerhet ställer stora krav på kompetens.

– Vi har idag egna ingenjörer som ritar och förbereder allt inför produktion, förklarar Stefan. Vi håller också en förnämlig kompetensnivå inom alla områden som krävs för att få till ett färdigt fordon för leverans.

Med ökat intresse och behov av att bygga fordon på spekulation, så behöver företaget anställa fler.

– Ja vi har ett ständigt behov av att växla upp och koppla mer kompetens till företaget, avslutar Stefan.

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x