Espresso – Din lokala tidning
kiev, ukraine august 22, 2015:collection of popular social media logos printed on paper:facebook, twitter, google plus, instagram, pinterest, skype, youtube, linkedin and others

Sociala medier är inte hela lösningen – komplettera med en hemsida

De flesta av dina följare ser aldrig dina inlägg. Om du inte har en massa snälla följare som delar inslagen, så lovar Facebook och Instagram bara 3,5% spridning. Det blir 70 personer om du har 2000 följare. Dessutom till stor del samma 70 varje gång. Det är 1 av 5 orsaker till varför du behöver en hemsida till ditt företag för att nå ut till dina kunder på webben, och inte enbart konton på sociala medier. Av den enkla anledningen att alla Googlar.

En del företagare ser sociala medier som ett enklare och billigare alternativ, där är det ju ”bara att skapa ett konto” för att komma igång med sin digitala marknadsföring. Visst, sociala medier har blivit en viktig kanal att synas på men fungerar ändå bäst som ett komplement till din hemsida. Dessutom ska sociala medier vara ”social”. Vill du sälja något så behöver du betala.

Likes är kul och boostar egot, men ger sällan någon cash. Leads får du via hemsidan. Där ligger affären. Så tänk leads före likes.

1. En allt för stor del av dina följare ser aldrig dina inlägg

Med den ständiga strömmen av nya inlägg, bilder och nyheter i sociala medier kan det vara svårt att stå ut i mängden och många av dina följare kommer inte att se alla dina inlägg. Mängden information är helt enkelt för stor. Att algoritmerna dessutom ständigt förändras, gör det inte lättare.

För fyra år sen började Facebook att prioritera personliga inlägg från familj och vänner samt inlägg med många interaktioner i Facebookanvändares nyhetsflöden framför inlägg från företag och media.

Du som företagare behöver därför jobba hårdare med innehållet i dina inlägg för att höja kvalitén och få riktiga gilla-markeringar och kommentarer. Detta kräver resurser både i tid, kompetens och ekonomi. Annars är risken att du lägger mycket tid i onödan. Tid som du kunde göra något mer kreativt med.

2. På din hemsida håller sig dina inlägg och uppgifter färska betydligt längre.

Allt på sociala medier är en färskvara med ett riktigt kort bäst före-datum. Det kan röra sig om några timmar. Synbarheten påverkas också av när du publicerar. På en hemsida lagras istället information under en längre tid och kan letas upp och användas om och om igen tills dess att det är inaktuellt eller raderas från hemsidan.

3. Dina sociala medier syns dåligt på Google

Hela 98% av svenskarna googlar efter information om företag och deras produkter och tjänster. En uppdaterad och välfylld hemsida är överlägsen i jämförelse med sociala medier.

Ditt Instagram syns inte alls lika bra som din hemsida bland sökresultaten på exempelvis Google. Prova själv att söka efter något särskilt (som inte är ett företagsnamn eller varumärke) i en sökmotor – hur många av sökresultaten på förstasidan kommer från Facebook, Instagram eller andra sociala medier?

4. Du får större kontroll över ditt varumärke via en hemsida

Du styr både över innehåll och längd via en hemsida. Du kan dessutom använda din grafiska profil fullt ut och få den att se ut exakt som du vill ha den. På Instagram får du möjlighet att lägga till din logotyp som profilbild, vilket är bra i sig, men inte på långa vägar lika stärkande för ditt varumärke som en hemsida helt i din egen design.

window office desktop devices modern blog design
Leads får du via din hemsida.
5. Vad händer om mitt konto blir hackat eller borttaget?

Att enbart förlita sig på ett konto på sociala medier är riskabelt. Då företagen bakom de olika sociala medierna har full kontroll över allt material du publicerar kan de välja att ta bort det i vilken stund som helst om de så önskar. Det, tillsammans med ändringar av regler för t ex marknadsföring, kan ge förödande konsekvenser för ditt företags marknadsföring och försäljning.

Dessutom händer det allt mer ofta att personer och företag får sina konton hackade och då tappar åtkomsten till en stor den av sin krets av kunder och potentiella kunder. För evigt.

Trots allt så behöver du både hemsida och sociala medier

Facebook, Instagram och andra sociala medier har ett enormt antal användare som dagligen besöker kanalen, vilket du inte kan räkna med för din egen hemsida. Ta hjälp av dina sociala kanaler i din marknadsföring genom att väcka intresse hos din målgrupp där för att sedan leda dem vidare till din hemsida.

Av Johnny Billinger

Källa: Loopia.se

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x