Espresso – Din lokala tidning
Starta en företagsblogg

Starta en företagsblogg

Ok det är inte lika stort bloggintresse idag så frågan är berättigande. Är företagsbloggen på väg att fasas ut – och varför då i så fall? Du kanske känner dig osäker på om detta är något för dig. Eller så bloggar du idag och känner att det är mycket jobb och lite respons. Jag ska reda ut lite begrepp kring nyttan och möjligheter med blogg.

Kolla sök på Google

Innan vi ger svar på frågan så behöver vi backa lite för att beskriva vad en företagsblogg innebär. Vilka svårigheter de innebär och vad man kan göra för att optimera sina möjligheter. Du driver eller representerar ett företag. Så vad ska du blogga om, för att få fler än dina närmaste att läsa?

Börja med att skriv in ämnet på Google. Får du träff på sidan ett, så finns det ett intresse. Du vet ju själv när man Googlar – får du inte upp något på första sidan, så går du inte vidare till nästa och nästa. Du gör en ny sökning tills du hittar ett ämne och en formulering som du vet har ett sökintresse.

Viktigt med länkar

Nu är det dags att börja jobba med texten. Håll den kort. Undvik upprepningar och långa beskrivningar. Var noga att få med de sökbegrepp som är kopplat till ämnet. Gärna med interna länkar till andra sidor på din hemsida. Men om möjligt även externa inlänkar från andra hemsidor. Det ökar relevans och därmed möjligheterna till att synas när någon söker.

Textinnehållet måste vara utifrån och in. Ska du beröra eller skapa ett intresse, så måste du fånga något hos dina läsare. Ett problem, ett behov eller intresse. Inte vad du kan göra, vad du erbjuder eller hur duktig ni är på något. Det ger noll intresse och därmed också noll relevans.

Gör det hållbart

En bloggtext ska funka över tid. Den ska generera trafik till din hemsida om en månad om två år. Så håll dig till hållbara ämnen och undvik aktuella saker. Det finns andra kanaler för det. Viktigt då också att du håller dina blogginlägg aktuella. Om något sker så får du gå in i dem och korrigera. Gör detta frekvent. Vem vill öppna och ta till sig information som är gammal?

Blogg och SEO

I sociala medier (linkedin borträknat) så får du inga träffar på ditt innehåll. Men i bloggen så är allt innehåll sökbart. Så tänk på länkarna, de ska ta läsaren vidare på din hemsida. Tänk också på call to action (CTA) alltså vad du vill att läsaren ska göra. Nästa steg. Ditt syfte är ju att konvertera din besökare till kund, till ambassadör, till följare, till att dela, kommentera etc. Tänk alltså ut i förväg vilket syfte du har med din blogg.

Så här börjar du

Har du en extern plats för din blogg, så måste du vara noga med hur du får dem in på din egen sida. Har du en egen sida så gäller det att få dem att se mer än enbart din text.

Välj ämne. Kolla på Google vilka ämnen inom ditt område som får mest sök. Börja där. Du kan koppla ett litet sökordsprogram till din Google. Exempelvis https://keywordseverywhere.com/ som hjälper dig att rangordna sökningar. Var noga med rubriker. Ge dem gärna länkar så blir de mer relevanta. Vill du ha mängder med tips om ämnen och mycket annat om bloggar, så besök Elin Häggbergs sida www.teknifik.se.

Lever bloggen?

Om vi går tillbaka till frågan om bloggen lever, så är frågan ja. Den ger dig möjlighet att utveckla saker som du aldrig kan göra i sociala medier. Den ger dig värdefull SEO som drar folk till din hemsida. Plus att du premieras av Google om du håller dig till mina riktlinjer. Det får du inte via dina sociala medier, förutom Linkedin. Så bloggen lever och är lika viktig idag även om det är andra kanaler som får mest uppmärksamhet.

Vill du ha mer tips och kanske en kick för att komma igång, så är du välkommen att höra av dig till mig också. Lycka till!
johnny@espressoreklam.se

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy