Espresso – Din lokala tidning

Stor satsning för Team Sportia

Det är många positiva orsaker till att Team Sportia nu flyttat till Älmhults Handelsplats. Större lokaler. Bättre logistik. Närhet till övriga butiker. Nära väg 23. Större kundflöde och ett handelsområde som förväntas utvecklas med fler spännande butiker framöver.

–Ja frågan var väl mer om jag skulle satsa eller avveckla, menar Olof Henriksson. Så det här känns helt rätt. Vi vet att alla människor lägger ca 1700 kr på sportartiklar om året. Så kan vi bara attrahera en bråkdel av dem som bor i vår region så kommer vi inom kort behöva anställa fler till butiken

Spännande resa

Team Sportia har idag tre heltidsanställda, men ser en möjlig utveckling framöver till att förhoppningsvis fördubbla detta.

–Visst det beror lite på utveckling och på hur lyckosamma vi kan vara att attrahera folk till handelsplatsen och från IKEA till övriga butiker. Det som kittlar är möjligheterna och närheten till kunderna. Men det enkla är oftast det svåra, menar Olof. Vi är ödmjuka inför uppgiften även om vi se framtiden an med stor optimism.

Nya möjligheter

Olov var butikschef när Team Sportia låg i centrum. Tog sen över butiken från Olle Sjöfors när den flyttade till större lokaler.

– Med den placering vi hade så kom vi lite i kläm när vi hamnade mitt emellan centrum och handelsplatsen, förklarar Olof. Det var tufft att få ihop det och ännu svårare att utveckla vidare. De möjligheterna har vi fått nu. Haganäsleden har också kopplat ihop centrum och handelsområdet på ett bra sätt.

Stor investering

Att flytta var inget lätt beslut. Mycket jobb och mycket pengar.

– Samtidigt är det, med mina dryga 50 år, många år kvar att jobba. Så antingen hoppar vi på det här nu och satsar allt på en flytt med allt vad det innebär. Eller avvecklar och tar en annan väg i livet. Det här känns just nu som ett mycket bra val. En spännande resa som vi tror mycket på, säger Olof

Det här är en stor satsning och det finns naturligtvis inga garantier. Men vi tror på detta och jobbar utifrån att verksamheten nu kan växa och tryggas.

Nytt sätt att tänka idag

Att driva butik handlar om helt andra saker idag jämfört med bara 10–15 år sen. Att det är skillnad märks också på omsättningen av butiker. Både små och stora utgår från ett nytt sätt att driva handel idag. Vi sneglar på dagligvarubranschen och pratar omsättningshastighet. Vi tar även efter flygbolagens prissättning med ständig prisoptimering för att på så sätt klara marginalerna.

– Idag är priserna en färskvara, menar Olof. Framöver så kommer de flesta butiker att ha digitala prislappar i butikerna. Precis som nätbutikerna. Där kan priserna variera från en timme till en annan. Som konsument får man vara beredd på att priserna går upp och ner.

Text och foto: johnny@alltomalmhult.se

]]>

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x