Det finns idag drygt 1,2 miljoner företag. De allra flesta av dem är småföretagare. Varje år får de svara på frågor om deras bankerfarenheter via Finansbarometerns undersökning. Frågorna berör exempelvis kundnöjdhet, kvalitet kring rådgivning och om bankens tjänster och produkter. Sju år i rad har Handelsbanken blivit utnämnd till årets småföretagarbank.
– I procent så är nästan alla företag små, förklarar Henrica Lorentsson. Så det är ett fantastiskt stöd vi får från företagen. Den främsta orsaken är att småföretagare värderar vårt sätt att agera lokalt. Det räcker inte att du bara finns på orten. Engagemang och beslut bör också vara lokala.
Mest nöjda
privat- och företagskunder
Det är inte bara företagen som föredrar Handelsbanken. Enligt SKI (svenskt kvalitetsindex) så ligger handelsbanken även i topp på privatsidan.
– Klart det är roligt att jobba på en bank som får så mycket uppskattning av sina kunder, menar Henrica. Vi har valt att utveckla e-tjänster precis som alla banker, men vi har samtidigt valt att ha kvar den lokala förankringen med allt vad det innebär. Fördelar som ger oss en bättre ranking än övriga banker.
Öppet hela dagen
Det lever fortfarande kvar en myt om att alla banker stänger klockan tre.
– Vi har alltid öppet så länge lampan lyser, förklarar Henrica. Från morgon till kväll. Vi är som vilken butik som helst med normala öppettider. Kommer ni senare och lampan lyser, så är det bara att ringa på klockan. Dörren är alltid låst, något banken av säkerhetsskäl är tvungen till.
Bara lokala beslut
Alla som jobbar på Handelsbanken, är från Osby och engagerade på olika sätt i kommunen.
– Det är viktigt för oss att hela vår verksamhet hanteras här i Osby, förklarar Henrica. Oavsett om du behöver hjälp med att förvalta dina pengar, låna till ett hus eller skriva ett testamente, så får du hjälp lokalt hos oss.
]]>