UTBILDNING&KARRIÄR. Efter utbildning till tågtekniker hos Yrkeshögskolan Syd är chanserna till ett omväxlande jobb med karriärsmöjligheter mycket goda.
– På tre terminer är man redo för ett kvalificerat arbete i en bransch som skriker efter personal, säger utbildningsledare Andreas Bodman.
Denna artikel är an annons från Yrkeshögskolan Syd
– Som tågtekniker jobbar man med underhåll och reparation av tåg, och på utbildningen får man alla kunskaper man behöver för att göra jobbet, säger Andreas Bodman.
För att söka utbildningen är grundkravet att man har en gymnasieexamen.
– Flera av våra studenter har kommit direkt från gymnasiet, andra är mitt i livet och vill byta karriär. Det man behöver utöver sin grundläggande examen är att man måste ha läst antingen Matematik 2 eller Ellära 1, eftersom utbildningen fordrar att man har vissa tekniska grundkunskaper.
Jobba med hjärna och kropp
Jobbet som tågtekniker är rörligt, och passar den som gillar att använda både hjärnan och kroppen, menar Andreas.
– Det behövs inte råstyrka, men det är ett praktiskt arbete där man hela tiden är på benen. Under utbildningen får man goda kunskaper i elektronik och fordonssystem, och gillar man logiskt tänkande och felsökning så är man rätt för jobbet.
Lokal arbetsmarknad
2020 öppnades en stor tågdepå vid Kärråkra i Hässleholm för service och reparation av de 111 Öresundståg som varje dag rullar i regionen.
Under utbildningen får man goda kunskaper i elektronik och fordonssystem, och gillar man logiskt tänkande och felsökning så är man rätt för jobbet.
Andreas Bodman, utbildningsledare
– Det innebär att det finns gott om arbetstillfällen här i Hässleholm. En tredjedel av utbildningen är praktiskt arbete genom LIA (Lärande i arbete), som förläggs både vid Kärråkra och på andra depåer, för att eleven ska få insyn i andra tågsystem.
Snabb väg till Karriär
Och med dagens arbetsmarknad är chansen att bli erbjuden ett jobb efter färdig utbildning extremt god.
– Branschen skriker efter folk, och det finns gott om möjligheter att klättra i karriären genom att specialisera sig inom ett område. Det finns många tågdepåer i både Sverige och utomlands som tillsammans bygger en bred arbetsmarknad för den som vill vara rörlig.
JONTE LUNDGREN
Gör: Jobbar på Mantenas Servicedepå i Kärråkra.Gick tågteknikerutbildningen 2018-19
Bakgrund: Jobbat på stålbruk och lödat kretskort, bland annat.
Det bästa med jobbet: Ett varierat arbete med många möjligheter i och utanför Sverige.
”Nästan alla i min årskull jobbar här”
Jonte Lundgren bodde i Västmanland och hade jobbat både med att löda kretskort och på stålbruk innan han hittade till tågbranschen. Han var en av de första som utbildades på tågteknikerutbildningen och stortrivs med jobbet på depån i Kärråkra.
– Alla utom fyra av dem som gick i min klass jobbar här nu – de övriga är också kvar inom spårtrafik, men på andra depåer, säger Jonte, som i dag håller på att serva en välbekant tågvagn.
– När man har gått några varv bland de 111 Öresundstågen lär man känna dem – varje set har sin personlighet. Det här är en så kallad Göteborgare – de har tre toaletter, och då brukar kompressorn vara sliten, eftersom den får jobba extra hårt.
Jonte som i dag är 26 år ser att det finns goda möjligheter att växa i jobbet.
– Det finns en lönetrappa som är baserad på anställningstid, och jag gillar att jobba skift. Här är verksamhet 24-7, 365 dagar om året, och var fjärde vecka är jag helt ledig.
Jonte som har flera tekniska jobb bakom sig gillar tempot på depån.
– Jämfört med att jobba i nyproduktion där man ofta gör samma moment är det väldigt varierande. Man vet aldrig hur arbetsdagen kommer att se ut! På helgerna brukar det bli en topp eftersom man vill ha tomt i verkstaden inför måndag morgon, som är den trafiktätaste dagen i veckan.
För Jonte blev beslutet att söka tågteknikerutbildningen starten på ett liv i en ny del av landet.
– Min farfar bor i Hässleholm och tipsade om den. Jag har alltid gillat stora roliga tekniska prylar, så det blir nog tåg för mig en lång tid framöver!
Lina Frisk
Gör: Studerar på YH Syds tågteknikerutbildning.
Bakgrund: Har jobbat med ekonomi och marknadsföring och drivit eget företag.
Det bästa med utbildningen: Härligt folk och spännande och intressanta uppgifter.
”Kommer från en helt annan bakgrund”
Lina Frisk har en bakgrund inom marknadsföring och ekonomi och hade egen firma. När pandemin ställde till det beslutade hon sig för att testa något nytt, och hittade av en händelse till tågteknikerutbildningen.
– Och det var ju superkul, konstaterar Lina glatt.
Med halva utbildningen bakom sig har hon hittat nya sidor av sig själv som hon gärna vill utveckla.
– Jag har ingen teknisk bakgrund, och matten från gymnasiet var ju längesedan. Däremot har jag alltid varit intresserad av att lära mig hur saker fungerar och hänger ihop.
Linas klass ska snart ut på LIA-period – en praktisk del av utbildningen som förläggs både på Mantena och på andra depåer i Skåne.
– Det känns skönt att det ändå finns en bred arbetsmarknad inom området. Man behöver inte fastna inom en och samma grej, utan kan specialisera sig inom olika områden.
Jämfört med tidigare yrken så är Linas intryck att jobbet i tågverkstaden håller ett behagligt tempo.
– Visst kan det gå undan, men det är tydliga arbetsuppgifter och känns inte stressigt. För mig som har ett liv och barn här i Hässleholm är det en väldig trygghet att det verkar finnas goda möjligheter att få jobb på hemmaplan när utbildningen är klar!
Lina är en av tre kvinnor i årets kull, och slår gärna ett slag för att fler tjejer ska söka.
– Jag kunde inget om detta innan, men nu trivs jag jättebra. Jag gör vad jag kan för att lobba in fler tjejer till utbildningen, och jag tror att jag har lyckats få några att bli intresserade, säger hon.