Niclas Sturesson Konsumentvägledare
Till vardags jobbar jag med vardagsjuridik. detta som konsumenter stöter på varje dag när vi ingår avtal. Jag vill ångra, säga upp, avbeställa, klaga, jag vill inte ha saken längre, jag har väl öppet köp?
Detta får jag ofta höra, vad svarar man på den frågan? Konsumenten har nu räknat upp 4-5 juridiska termer utan att veta om det.
Ångra, ja det kan man göra om man har ingått avtalet på distans (då har man 14 dagars ångerrätt).
Säga upp, ja det kan man alltid göra men finns det någon bindningstid?
Avbeställa, ja det kan man göra om man inte har fått varan levererad.
Öppet köp är ett frivilligt åtagande från näringsidkarens sida likaså garanti. Läs noga vad garantin innebär (villkoren).
Förutom en ev garanti (1 år tex) har du 3 års reklamationsrätt mot ursprungliga fel på alla varor du köper av en näringsidkare, allt enligt Konsumentköplagen.
Ska jag nappa på det där proverbjudandet jag såg på sociala medier, gå ner 5 kg på bara 14 dagar, det kostar ju bara 99:- proverbjudandet, samtidigt kom det ett mail om att jag var utvald så jag fick köpa den nya Iphonen för bara 15:-. Allt jag bara behövde göra var att betala in de 99:- i porto för mina tabletter samt 15:- för Iphonen sedan skulle jag få den. Förresten jag kanske skulle läst det finstilta (villkoren) också i erbjudandena, gjorde jag det insåg jag att nu ingått flera abonnemang.
Dessa erbjudande kallas abonnemangsfällor och finns framför allt i sociala medier, erbjudanden på billiga produkter som leder till kostsamma abonnemang med bindningstid. Blir ni uppringda av en försäljare och blir erbjudna ett fantastiskt erbjudande om billigare el eller telefonabonnemang. Säg Nej, det brukar aldrig bli några bra avtal för dig.
Häromdan fick jag en trevligt mail från en man som sparat drygt 15.000:- med hjälp av mina råd efter en bilaffär, det lönar sig att kunna sina konsumenträttigheter.
Hälsningar
Niclas