Espresso – Din lokala tidning
Image default

60-talsnostalgi hos Hässleholms Modelljärnväg

FÖRENINGSLIV. Utan järnvägen inget Hässleholm. Och med järnvägen som utgångspunkt har hundratusentals ideella timmar lagts ned på att bygga en modell av 60-­talets järnvägsnät med kringliggande bebyggelse. Och arbetet fortsätter – snart läggs Hästveda och Ballingslöv till i den jättelika modelljärnvägen på Garnisonen. 

Som förstagångsbesökare i HMJF:s utställningslokal på Garnisonen är det svårt att inte bli mäkta imponerad och smått chockerad över vad som har byggts upp sedan 2004 då föreningen startade.

– Då var vi ett gäng på tre personer som träffades och bestämde att vi skulle sätta ihop en liten tidningsartikel om att vi sökte intresserade som ville vara med och bygga en modell av Hässleholms järnväg. I dag har vi lagt ned  över 200 000 arbetstimmar – vi har slutat att räkna, säger ordförande Christer Caesar.

Massivt underarbete

Föreningen träffas varje onsdag och lördag för att ta bygget framåt. 

– Just nu håller vi på att bygga Ignaberga och Vinslöv, och i en kommande etapp planerar vi för Ballingslöv och Hästveda.

I föreningens lokaler på Tygvägen finns också små rum som vart och ett är välsorterat och organiserat för att utföra olika moment. I ett rum står lasergraveringsmaskinen som används för att skära ut delar till byggnader och i rummet intill huserar Gabriel Bertilsson, en av föreningens yngre medlemmar.

– Jag ritar upp allt i ett Cad-program, sedan skär maskinen ut det, berättar han.

– Mycket underlag kan man hitta bland gamla ritningar i stadsarkivet, eller på gamla fotografier. De byggnader som finns kvar sedan 60-talet har vi ibland gått ut och mätt för hand.

dsc9173 2

Detaljerna gör helheten

Och i den stora utställningshallen – anläggningen är cirka 700 kvadratmeter – finns gott om tillfällen att drömma sig iväg till gamla tider.

 – Man hör ofta att, ”Åh, där har jag bott”, och vi får höra en hel del gamla historier som har påverkat hur vi har byggt modellen, vilket tillför roliga detaljer, säger Christer.

En sådan är att skylten på det nu nerbrunna godsmagasinet råkade hängas upp och ned innan den vändes rätt – ett ögonblick som har fångats i helheten.

Ernestine Hellqvist sitter i ett litet rum och pysslar ihop små figurer och föremål som ska ge liv åt Ignaberga längs banan.

– Jag snöar för fullt, säger Ernestine och visar upp en sprayflaska med konstsnö; på denna del av banan har man satsat på vinterlandskap.

– Jag har alltid varit pysslig av mig – handarbetat och gjort gratulationskort – så de andra tyckte väl att jag var rätt person för detta uppdraget, säger Ernestine till Christers glada bifall.

dsc9146
En av anledningarna till att föreningen valt att bygga Hässleholm på 60-talet är bredden av olika lok som användes. Både el-, ,diesel- och ångdrift.

Årtionde med bredd

Christer själv har ansvar för underhåll och ombyggnad av lok och vagnar – varje enhet är utrustad med ett litet kretskort som gör att hela banans trafik kan styras via dator.

– Det finns tre anledningar till att vi valde 60-talet som tidsepok. Då användes lok som gick både på ånga, diesel och el. Det fanns en stor godstrafik i hässleholm rangering på bangården, och det var en tid då många gamla byggnader som revs under 70-och 80-talet fortfarande fanns kvar i stadsbilden, säger Christer.

Och när det gäller detaljrikedomen har man inte sparat på krutet. Många av de närmare 200 husen på banan har både belysning och gardiner – det finns dockor i skyltfönster och  skyltar och fasadbeklädnader är baserade på verkligheten. Även om många foton från tiden är svartvita har man genom människors minnen återskapat även färgsättning så gott det går.

dsc9070
dsc9079
Industriminnen finns det gott om i modellen. Här syns Dux fabrik i Sösdala, och torvfabriken i Tyringe där vagnarna vinschades upp för avlastning på rälsbanan.

Från nördar till nostalgiker

Rälsen är över 1,5 kilometer lång och 400 växlar styr trafiken – även bilvägarna har rörlig trafik med hjälp av magnetspår.

– Allt är byggt i skala 1:87 – förutom att vi har kortat avstånden mellan stationssamhällena – det skulle bli så väldigt många träd annars, konstaterar Christer.

Banan hålls öppen för allmänheten minst en dag per månad, och sista helgen i oktober är det dags för den årliga tågmarknaden, som drar besökare från hela norden.

– Än så länge har vi 138 bord med utställare bokade. Vi har även vid flera tillfällen haft Lego-events med Swebrick som har varit väldigt välbesökta. Nästan alla som har varit med i TV-programmet Lego Masters har varit här vid något tillfälle.

– Man kan väl säga att vi lockar många nördar – i ordets positiva bemärkelse. Men det är även många som skiter i tågen och bara kommer för att få återuppleva det gamla Hässleholm, skrattar Christer.

Text&Foto: Erik@espressomedia.se

skärmavbild 2022 10 21 kl. 16.10.06

MORD OCH MYSTERIUM

Mordgåtor i tågmiljö är inget nytt under solen, men kanske är Anders De La Mottes nya kriminalroman banbrytande genom att placera en del av handlingen i modelljärnvägens miniatyrvärld. I Bortbytaren – första delen i serien om kriminalinspektör Leonore Asker – placerar någon ut små olycksbådande figurer i ett modelljärnvägslandskap och en av dem visar sig föreställa en kidnappa kvinna i ett högprofilerat fall. Och visst rör det sig om modelljärnvägen i Hässleholm – bilden till vänster visar det lilla diorama som inspirerat författaren.

– Anders De La motte har varit här och besökt modelljärnvägen vid flera tillfällen, men jag hade inte en aning om att vi skulle bli skådeplats i en av hans romaner, säger Christer Caesar, som precis har köpt sig ett exemplar av den färska boken (utgivningsdag 28 september 2022) under Espressos besök.

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x