Espresso – Din lokala tidning
explore hässleholm

Välkommen att samlas vid vår lägereLD

Våren 2022 ljöd startskottet för något som aldrig tidigare har gjorts i Hässleholms kommun – att besöksnäringen med olika lokala aktörer började samlas runt en gemensam, egen satsning. En satsning som under vägens gång har handlat om att finna sin identitet som destination och ta vara på unika möjligheter, om samarbeten mellan lokala eldsjälar, om samverkan och om marknadsföring av destinationen Hässleholm.

Många likheter skulle kunna dras med den lägereld som första gången tändes vid Finjasjöns strandkant, för cirka 14 000 år sedan. Där människan valde att bosätta sig för första gången i nutida Sverige och samlas runt en gemensam sak för att bygga något större. Nu har elden tänts för att Hässleholm ska fortsätta lyftas som outdoor destination, och må den aldrig slockna.

Föreningen bakom Explore Hässleholm har under sin korta livstid varit med om mycket. När pandemin var som mest intensiv och begreppen ”hemester” och ”svemester” hägrade överallt, såg Hässleholm sin uppgång. Helt plötsligt kom gäster till Hässleholm som tidigare aldrig hade satt sin fot i denna outforskade del av Skåne. De var på jakt efter naturupplevelser där de kunde umgås utan trängsel, där det nästan kändes som ”vanligt”. Och dessutom så upptäckte de att naturen och landsbygdens charm här, med dess olika upplevelser, överträffade deras förväntningar. Det internationella begreppet ”outdoor” började bli det nya gröna.

Detta ledde till att ett frö såddes hos Hotel Statts ägare, en fundering på vad mer som skulle kunna göras om landsbygdens småföretag skulle kunna jobba mer tillsammans istället för att kriga på sin egen kammare. Och på så sätt få fler besökare att stanna längre.

”Vi såg att de små aktörerna behövde hjälp med marknadsföring, att samlas under en tydligare profil och att vi blir starkare om vi jobbar tillsammans” , berättar Annika Branting från Hotel Statt, en av initiativtagarna till föreningen och satsningen.

”Jag och Hotel Statts ägare Kjell Jacobsson tog kontakt med Hässleholms kommun för att losta oss framåt hur denna satsning skulle kunna ta form, och det var så LEADER LAG PH kom in i bilden. Under 2021 sammankallade vi besöksnäringen i kommunen för intresseanmälan till en ny förening, vilket ledde till en ansökan om landsbygdsprojekt och så även början på Outdoor Hässleholm Ekonomisk Förening.”

Projektledaren Hanna Nilsson med bakgrund hos bland annat Visit Skåne och större turismanläggningar, som anställdes för LEADER-projektet, tittar tillbaka på projektet som nu avslutas i januari 2025.

”Jag är så stolt över vad vi tillsammans har åstadkommit, trots en omvärld som har varit allt annat än välvilligt inställd till besöksnäringen med krig, inflation och energikris. Vi är ändå idag ett glatt gäng engagerade medlemmar från både näringsliv och ideell sektor som har lärt känna varandra bättre och även den målgrupp som är intresserad av att utforska Hässleholm”, berättar Hanna.

Projektet, vars syfte har varit marknadsföring och exponering av föreningens medlemmar, har även berört flera olika områden. Så som platsvarumärke och profilering av en destination, där Högskolan Kristianstad även har varit en samverkanspart med studenter som gjort examensarbete.

”Vi som redan känner Hässleholm som destination vet vilka möjligheter som gömmer sig här med ett av södra Sveriges bästa vandringsområden likväl MTB-upplevelser, den nyinvigda Cykelleden Skåne och en varierad natur som gömmer kulturella och historiska skatter. Men de som aldrig har varit här eller inte är bekanta med naturupplevelser vet inte om potentialen. Därav är outdoor och naturturism som profilering det självklara valet för att sätta Hässleholm på kartan” fortsätter Hanna.

Under projektets tid har fokus främst varit på digital marknadsföring där både annonsering på Meta och Google Ads i Greater Copenhagen-området har skapat kännedom för varumärket Explore Hässleholm och dess kanaler. Men projektet har även fokuserat på att medlemmarna ska lära känna den internationella målgruppen via den egenkomponerade ”Outdoor Academy” där konceptutvecklare Fredrik Albihn från Visit Skåne har varit återkommande gäst och inspirationskälla.

En av de mer omfattande aktiviteterna gick av stapeln under våren 2024 då Sveriges mysigaste lägerplats byggdes upp för första gången, även denna inspirerad av stenåldersboplatsen vid Finjasjön.

Ett sätt för föreningen och dess medlemmar att bokstavligt samlas runt lägerelden och även visa upp potentiella besökare vad som mer finns att utforska i skogarna runt Hässleholm. Det var under Danish Outdoor Festival som danskarna fick uppleva Explore-bulle, te från Café Madrix och kaffe över öppen eld, lära sig mer om hur lätt de kan ta sig till Hässleholm från Köpenhamn med tåg och sedan vandra direkt från perrongen ut i naturen och även se hur en vandringsstav blir täljd.

Nu är framtiden ljus för föreningen och besöksnäringen i naturen runt Hässleholm fortsätter att växa och återhämta sig efter pandemin. I januari är det dags för slutkonferens för projektet och även kick-off för 2025.

Varmt välkommen att samlas runt lägerelden du också!

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x