Espresso – Din lokala tidning
hässlehem

Vårfint på Stenbocksgatan

BÄTTRE BOENDE. Som fastighetsskötare är två dagar aldrig lika! Med många hyresgäster och växlande säsonger behövs breda kunskaper både när det gäller att hantera underhåll och människor.

– Det är ett kul jobb, men man måste gilla lite utmaningar, skrattar Jerry Strömberg, som började jobba på Hässlehem för 15 år sedan.
– Jag kan de här byggnaderna ganska bra nu. Alla hus har sina tricks, men här känner jag till de flesta, konstaterar Jerry.

Bredvid oss pratar kollegan Roger med en hyresgäst som behöver få sina fönster fixade och vändbara inför vårens putsning. Lite längre bort på Stenbocksgatan blåser Iyar och Anwarr, som är nya i gänget genom Arbetsmarknadsenheten, gatan fri flån löv och grus.
– Just nu är det vårstädning. Vi är nog i alla fall först i Tyringe med att sopa upp gruset – det är svårt att veta när våren får fäste på riktigt, men man får gambla lite!

FASTIGHETER OCH MÄNNISKOR

Här på Stenbocksgatan finns totalt 226 lägenheter i höghus och längor som är byggda från 50-talet och framåt. På senare år har mycket av ärendehanteringen digitaliserats, men den dagliga kontakten med hyresgäster hör fortfarande till vardagen, berättar Jerry.
– Jag skulle säga att vi jobbar till hälften med fastigheter och till hälften med människor. Många vill gärna fånga oss när de ser oss på gården, men för att vi och kontoret ska ha koll på vad som behöver göras om dagarna måste ärenden registreras digitalt. Men vi hjälper ofta till med att hjälpa den som tycker att det är besvärligt med datorer och telefoner att se till att det blir gjort på rätt sätt.
– Förut fick vi alla ärenden via fax i fikarummet, då var man tvungen att springa dit och kolla om något hade kommit in. Det har såklart underlättat att ha allt med sig i telefonen, även om det blir mycket handläggning när allt ska registreras.

OMVÄXLANDE JOBB

Sammanlagt 14 fastighetsskötare jobbar ute med Hässlehems bostäder runtom i kommunen. Under delar av året förstärks arbetslaget med säsongsarbetare.

– Under åren är det många skolelever som har haft sitt första jobb här – och man har märkt att de lär sig mycket när de har gjort en sommar med oss. Det är ett omväxlande jobb, och man måste tycka om att lösa problem när man arbetar här. Jobbet har förändrats ganska mycket genom åren, från att vara mest grönyteskötsel till att man ska kunna det mesta om allt möjligt. Men det passar mig bra – det är väl därför jag har stannat så länge, konstaterar Jerry.

BESLUT NÄRA HYRESGÄSTERNA

Ermal Pllana, driftschef på Hässlehem vill gärna lyfta fram det arbete som görs av fastighetsskötarna.
– Killarna där ute har stenkoll på läget! Vi har jobbat med ägandeskap av ärenden och skapat en struktur där fastighetsskötarna ska kunna ta beslut nära kund för att förenkla ärendehanteringen och leverera hög servicegrad. Ambitionen är att vi ska ha medarbetare som trivs med sitt jobb – det skapar låg personalomsättning, kunniga medarbetare och ett bra arbetslag, säger Ermal.

– Säsongsarbetarna är vårt gummiband som gör att vi kan stärka upp teamet under de månader på året då det är mycket att göra.
I kontakterna med hyresgästerna är det viktigt med återkoppling och att ingen känner att deras ärende faller mellan stolarna.
– Den digitala ärendehanteringen där man själv kan göra felanmälan på nätet ger oss en mycket bättre översyn, och möjlighet till uppföljning. Vi har också telefoner som är bemannade dygnet runt – när vår Bobutik har stängt kan man anmäla akuta fel till Bevakningsskydd, som vi har samarbete med.

TYDLIGHET OCH SERVICE

Trygghet och trivsel är ledorden för Hässlehems arbete med fastighetsskötsel. Det är även viktigt att ha en tydlig kommunikation med hyregästerna när det gäller vilket ansvar som åligger hyresgästen och vad som förväntas av hyresgästen, menar Ermal.

– Vi håller just nu på att jobba med det jag kallar för Hässlehems Koncept, där vi vill skapa ett tydligt underlag för att säkerställa att alla hyresgäster nås av information om vad som förväntas och vad man kan förvänta sig. Vi håller också på att bygga upp ett system där man lätt ska kunna få överblick över de tillvalsmöjligheter som finns i våra lägenheter
– till exempel när det gäler vitvaror och köksluckor. Tanken är att man ska kunna gå in på mina sidor och se utbudet och göra sina val själv, säger Ermal.

TEXT&FOTO:ERIK@ESPRESSOMEDIA.SE

TRYGGHET OCH TRIVSEL

Den som bor i hyresrätt hos oss har valt ett boende där man kan trivas länge. Hyresrätten är en bekväm boendeform där vi som hyresvärd tar hand om den gemensamma utemiljön, reparationer, underhåll, sophämtning med mera. Tillsammans med våra boende tar vi gemensamt ansvar för att skapa trygga och trivsamma områden.

Läs gärna mer på vår nya hemsida www.hasslehem.se

KONTAKTA HÄSSLEHEM

Hässlehem erbjuder ett tryggt och trivsamt boende för dig som vill bo i Hässleholms kommun. Bolaget har ett varierat utbud av hyreslägenheter i form av flerfamiljshus, marklägenheter, trygghetsboenden samt gruppboenden.

Har du några frågor eller funderingar? Mycket information finns på vår hemsida. Du kan även ställa dina frågor till Bobutiken – de finns tillgängliga på telefon måndag-fredag kl 8-12 eller via e-post – bobutiken@hasslehem.se. (Nya telefontider fr 1 april. Se hemsidan) Måndagar och tisdagar mellan kl 13-16 håller vi även öppet för besök på Röingegatan 38.

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x