Espresso – Din lokala tidning
bank

VARFÖR STÄLLER DIN BANK SÅ MÅNGA FRÅGOR? – FÖR DIN TRYGGHET OCH SÄKERHET

När du har ett möte med din bank kan det ibland kännas som att frågorna aldrig tar slut. Känner du igen dig? Det finns en viktig anledning till detta, och det handlar om din trygghet och säkerhet som kund. Här förklarar vi varför det kan upplevas som att din bank ställer så många frågor och hur det gynnar dig.

Banken vill lära känna dig och dina behov Genom att ställa frågor får banken en bättre förståelse för dig som kund och dina specifika behov. Detta gör att de kan erbjuda dig de bästa möjliga produkterna och tjänsterna som passar just din situation. Det är också ett lagkrav att banker har en god kundkännedom, enligt lagen om penningtvätt. Detta innebär att de måste ha en klar bild av din ekonomi och affärsrelation med banken.

SKYDD MOT BEDRÄGERIER

En stor del av bankens arbete handlar om att skydda dig mot bedrägeriförsök. Genom att ställa frågor kan banken öka din kunskap och motståndskraft mot bedrägerier. De arbetar också för att begränsa möjligheterna för bedragare att utnyttja deras tjänster. Detta görs för att du ska känna dig trygg och säker i dina bankaffärer.

FÖRHINDRA PENNINGTVÄTT OCH FINANSIERING AV TERRORISM

Penningtvättslagen finns för att förhindra att banker och andra finansiella aktörer utnyttjas för att tvätta pengar från brott eller för att finansiera terrorism. Lagen kräver att banker har en god kunskap om sina kunders ekonomi och affärsrelationer. De har därför en skyldighet att löpande följa upp och säkerställa att den information de har är aktuell.

BANKEN LITAR PÅ DIG, MEN MÅSTE VARA NOGGRANN

Banker litar på sina kunder, men för att få en korrekt bild av hur du använder deras produkter och tjänster kan de behöva ställa ytterligare frågor. Detta görs för att skydda dina finansiella intressen. Banker vill vara trygga och säkra aktörer där du som kund kan lita på att de gör allt de kan för att skydda dig mot yttre påverkan.

ALLA BANKER STÄLLER FRÅGOR

Det är inte bara din bank som ställer dessa frågor. Alla banker i Sverige har ett lagkrav att göra detsamma. Detta är för din säkerhet och gäller likadant för alla banker. De arbetar alla mot samma mål – att skydda dig som kund från bedrägerier och bedrägeriförsök.

Banker arbetar intensivt för att öka kundskyd det och många kan redan se positiva effekter av sina åtgärder. Förhoppningen är att du känner dig trygg med att de gör allt de kan för att skydda dig och dina intressen. Tack för att du hjälper din bank att hjälpa dig!

ADAM GLANS, BANKRÅDGIVARE HÄSSLEHOLM

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x