Espresso – Din lokala tidning
Image default

Världens Kultur i Knislinge

Marc, Wanås och Time To Rock laddar för en ny sommar

KULTUR. Knislinge i Östra Göinge kommun har ett invånarantal på cirka tretusen personer. Ändå har byn en konstpark med internationell renommé, en tredagars hårdrocksfestival med band från hela världen och ett kulturcentrum för skapande som gästas av dansare och performanceartister från när och fjärran. Nu laddar alla tre för en ny sommar.

Vem har inte trampat in ett par gamla Lejonskor någon gång under sin levnad? I en hylla på kontoret i den gamla skofabriken som på 1800-talet stod för en stor del av Knislinges tillblivelse och tillväxt, finns en liten exposé över gamla Lejonskor tillverkade här fortfarande kvar. Men numera är det andra skor som trampar de gamla trägolven i fabriksutrymmena. Här huserar sedan 2018 Milvus Artistic Research Center (MARC). I spetsen står dansaren och koreografen Rachel Tess som strax före årsskiftet tilldelades Region Skånes Kulturpris för sitt långvariga arbete med dans i Skåne. När vi träffar henne under MARC:s första offentliga evenemang under våren dansar hon barfota.

– Jag kom till Sverige 2005, för ett jobb på Göteborgsoperan, berättar Rachel som usprungligen kommer från Portland i den amerikanska delstaten Oregon.

Lördagen den 16 mars hade MARC årets första offentliga arrangemang. Konstnärerna Lisa Toft och Anders Körling fyllde rummet med utställningen In Balance. Rachel Tess, dansade i lokalen och interagerade med objekten. 

Danskarriären var redan långt gången i USA, och efter Göteborgsooperan blev det Cullbergbaletten för Rachel Tess. Numera har scendansen ersatts av andra uttryck. MARC är en arena för utforskande av samspelet mellan kroppens rörelser och rummet omkring – ofta i samklang med konstnärer som kommunicerar genom helt andra uttryck. Vid vårt besök är det bildkonstnären Anders Körling tillsammans med Lisa Tofft, silversmed, tecknare och ordkonstnär, som fyllt rummet med utställningen In Balance.

inbjudande möten

Av det som sker bakom tegelfasaderna i den gamla skofabriken är det bara en liten del som når ut till människorna runtomkring. Men Rachel och Kajsa Rolfsson, som sköter det rullande arbetet med att erbjuda fler konstnärer tillgång till den skapande arenan, värderar samspelet med den nära omgivningen högt.

– I världens stora städer finns det brist på utrymmen. Hit kommer konstutövare för att få en plats som ger rum för nya tankar och processer. Ungefär hälften av våra gäster kommer för att öva inför en turné, de andra halvan kommer hit för att inspireras av byggnaden och omgivningarna, berättar Rachel.

Lisa Tofft, som är på plats under dagens utställning, har tillsammans med Anders Körling varit gäst i två veckor och byggt upp hela den upplevelse som vi får ta del av i rummet.

– Rachel säger det nog inte själv, men hon är ett stort namn i branschen, som lockar intresset från de allra bästa dansarna. Hon är fantastisk på att möta människor på alla nivåer, och se till så att ingen känner sig obekväm, även om det som sker är en ny upplevelse för dem, säger hon.

Utställningen In Balance inbjuder till delaktighet – man får gärna röra konsten! En liten del av Lisas tillskott – som väcker stort engagemang – är fjädrar försedda med en ståltråd och en tyngd. Placera dem på fingret, eller på något av konstverken och ankaret i botten gör att fjädern hittar perfekt balans och tycks stå upprätt av sig själv.

Området inspirerar

MARC startade från början i en lada på Österlen, Milvus betyder glada, och det är rovfågeln som ständigt vakar över de skånska fälten som har givit namn åt hela projektet. En tidig koppling till Knislinge för Rachel blev Wanås konst, där hon har jobbat med dans- och performanceinslag i utställningarna.

– Vi har många goda samarbeten lokalt. Inte minst med vår hyresvärd, som bland annat har hjälpt oss att göra en pytteliten turné med en dansföreställning på traktorsläp. Dansaren och performanceartisten Eiko Otake, som även har varit representerad på Wanås konst, tog vi med till Sliperiet i Gylsboda för att göra en film. Den Ukrainskfödda konstnären Pavlo Kerestey gjorde fantastiska målningar med inspiration från Svarta Bergen. Han blev inbjuden av sin landsman Yaroslav Futymskyi, som inte fick lov att lämna Ukraina på grund av kriget. Det blev Pavlo som kom hit i hans ställe, berättar Rachel.

– Själv var jag också väldigt glad för förra årets samarbete med Time to rock. Black metal-sångaren Tom Gabriel Warrior  hade en utställning hos oss med sina dödsmasker i betong. Det kändes fint att se den gigantiska affischen som satt vid sidan av festivalens största scen!

Nyfikenhet och berättelser

För gästerna sker ofta  några av de första kontakterna med Knislinge genom närliggande Adrians livs, Brokrogen Restaurang & Pizzeria eller Café Kom In (som drivs av Time To Rocks festivalgeneral Andreas Martinsson.) Men exemplen där konstnärerna själva har låtit sig inspireras till att undersöka mer om omgivningarna är många, menar Rachel.

–  Lisa Nyberg, visuell konstnär, fattade intresse för varför ingen badar i Helge Å. Hon knackade dörr och frågade folk på golf-banan, och fick genom deras berättelser lära sig om malfisken, som fascinerade henne oerhört. Malen fick en viktig roll i mötet med publiken när hon senare hade en workshop. Där uppmanades deltagarna att göra en egen meditationsövning där malen var i centrum – vilket såklart ledde till många olika tolkningar. Det som var spännande var att det var många lite äldre kvinnor från orten som under workshopen bidrog med berättelser kring sina minnen om ån och malen – det kopplade hela upplevelsentill platsen på ett väldigt fint sätt, säger Rachel.

Havet intar Wanås

Här lämnar vi fabriken och Helge Å, men stannar kvar under vattnet – på sätt och vis. Wanås konst, bara kilometer från skofabriken öppnar för säsongen den 23 mars – årets tema är ”The ocean in the forest” eller Havet i skogen.

– Under 2024 gör vi en stor grupputställning med fyra konstnärer. Lavanya Mani (Indien), Youmna Chlala (Libanon/USA), 

Evan Ifekoya (Nigeria/England) och Eduardo Navarro (Argentina). 

– Först ut är Lavanya Mani, som kommer från Bangalore och gör sin första utställning någonsin i Sverige. Hon jobbar skulpturalt med textil, och har i sina verk här låtit sig inspireras av inspireras av bibliska berättelser och indiska myter och fabler där hon kopplar ihop deras naturkatastrofer med dagens klimatfrågor, säger Milena Høgsberg konstnärlig ledare på Wanås Konst.

skärmavbild 2024 03 22 kl. 16.18.17

Hängning pågår av ”The Ark: Animals of the World Complain to the Raven (after Miskin)”. Lavanya Mani har inspirerats av en berömd målning av Miskin, en konstnär vid hovet under mogulriket i 1600-talets Indien. 

En bildresa mellan kulturer

Det centrala verket – The Ark –  Animals of the World Complain to the Raven – ger en föraning om den bildvärld som kommer att fylla utställningshallen i anslutning till Wanås cafeteria.

– Lavanya är utbildad i måleri och skicklig i  traditionella hantverkstekniker och använder båda starkt i sitt konstnärskap. Hennes verk fördjupar sig ofta i hur berättelser och visuell kultur, i likhet med kryddor, färgämnen, textilier och sjukdomar, har rört sig mellan samhällen, berättar Milena.

The Ark (2019) hämtar inspiration från 1600-talsmålaren Miskin, och har tidigare visats i utställningar. Övriga verk i utställningen är skapade utifrån årets tema på Wanås.

– Titeln ”The ocean in the forest” dök upp  i  en dröm jag hade, och jag tyckte den var intressant och fantasieggande berättar Milena Høgsberg.

– Det är upp till konstnärerna att tolka temat, nu är det spännande att börja få en bild av vad som kommer att hända i parken under året.

skärmavbild 2024 03 22 kl. 16.26.31
Lavanya Mani (Indien), Youmna Chlala (Libanon/USA), Evan Ifekoya (Nigeria) och Eduardo Navarro (Argentina är konstnärerna som tillsammans skapar utställningen ”The Ocean in the forest. Till höger, Milena Høgsberg, konstnärlig ledare på Wanås.

I sin telefon visar Milena upp skisser på kommande skulpturer. En jättemanet omsluter ett av parkens träd – människan intill som är inritad för att ge ett perspektiv på skalan är pytteliten.

– Jag tror på konstens transformerande potential. Fantasin är ett stort rum som vi kan öppna upp och använda oss av för att föreställa oss världar där vi står i samklang med allt vi har omkring oss. Jag vill att titeln Havet i skogen ska sätta igång tankar om hur saker faktiskt hänger ihop. Hur vi behandlar naturen runt omkring oss. hur vi människor  själva härstammar från organismer i havet. I berättelsen om Arken och syndafloden kan man dra paralleller till dagens klimatförändringar och vår rädsla för vad som ska hända i framtiden. Och där kan konsten och fantasin hjälpa oss att öppna upp för nya tankegångar.

Digital paus för alla sinnen

Hösten 2023 blev startskottet för Wanås första Konst och Litteraturfestival. Mycocosm hade svamparnas mystiska värld som tema – årets upplaga kommer att hålla sig inom det stora temat för parken – The ocean in the Forest.

– Det blev väldigt lyckat. För mig gjorde vårt arbete under 2023  det tydligt att en av våra viktigaste kvaliteter är av vara en plats där man kan ta en digital paus. Här tar vi många av de spännande idéer som man kan hitta på internet, och presenterar dem på ett sätt där de kan upplevas med alla sinnen. Mycocosm bjöd på så många möjligheter för möten och samtal – det är något som vi kommer att jobba vidare med!

 dsc0933

Andreas Martinsson från föreningen F-yra, som arrangerar Time To Rock i Knislinge.

REKORDÅR FÖR TIME TO ROCK

FESTIVAL. Halvvägs mot sommaren har Knislinges egen hårdrocksfestival fått en rekordstart på biljettförsäljningen. 

– I dagsläget har vi sålt dubbelt så många biljetter som vid samma tid förra året, säger Andreas Martinsson,
festivalgeneral.

Brittiska bandet Uriah Heep toppar årets affischer. Canadensiska Alda Nova, amerikanska The Rods och de japanska banden Murasaki och Bow Wow gör alla exklusiva Sverigespelningar för året i Knislinge.

– Anledningen till att jag och några kompisar drog igång det här för många år sedan är ju att vi kände att det saknades saker att göra. Och när man väl har satt igång något sådant här så vill man inte sluta. Vi i den innersta kretsen jobbar dagligen med detta och den stora belöningen är ju att man får träffa människor från hela världen – inklusive sina gamla idoler – här i Knislinge!

Från Canada till knislinge

Årets framgångar kring biljettförsäljning handlar dels om att tidigare festivaler har blivit väldigt lyckade, men även om medveten marknadsföring, menar Andreas.

– I dag finns de tekniska möjligheterna att rikta ett budskap mot vilken plats som helst i hela världen. Vi har fått in en ny kraft genom Johannes Lindström, som tidigare har jobbat med Sweden Rock Festival. Han är fantastisk på att förmedla festivalens känsla i inlägg som vi kan nå ut med på sociala medier.

För det är inte bara banden på scenen som representerar världen i Knislinge.

– Vi har ju publik som kommer från hela europa – framförallt Norden och Tyskland, men även en klick som åker från Canada för att komma hit till Knislinge. Av de som köpt biljett hittills i år kan vi se att 55 procent är nya biljettköpare.

Fler planer framöver

Den idéella föreningen F-yra arrangerar festivalen, men Andreas framhåller gärna många lokala samarbeten som krattat manegen för Time to rock.

– Det hade aldrig gått utan god vilja från kommunen. MARC har vi samarbetat mycket med och det blir ännu mer i framtiden. När jag växte upp i Knislinge fanns ju ingenting av detta – men tittar jag framåt så ser jag att det bara kommer att bli mer! Jag vill inte gärna använda ordet ”kulturby” för det kanske kan verka främmande för många, men vi fortsätter att jobba för att det ska hända mer saker i Knislinge, säger Andreas.

Text&Foto: Erik@espressomedia.se

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x