Espresso – Din lokala tidning
dsc3311

Vårpremiär på Wanås Konst

BESÖKSMÅL/KULTUR. När Wanås Konst öppnar upp för säsongen 2023 hoppas nytillträdda konstnärliga ledaren Milena Høgsberg på att få se många lokala besökare i parken. Under våren kommer  konstnärerna bakom några av de välbekanta verken på besök för att blåsa nytt liv i sina skapelser.

– Jag hoppas kunna bidra till att fylla Wanås Konst med människor och möten, säger Milena Høgsberg. 

Nedblåsta grenar efter den senaste stormens framfart ligger utspridda över det knastrande täcket av fjolårslöv under bokträden. Utanför huvudbyggnaden med café och butik håller maskiner på att jämna till marken efter att ha lagt ned jordvärme.

– Allt ska vara klart till öppning, visst har jag lite fjärilar i magen, säger Milena Høgsberg, som sedan mitten av september är konstnärlig ledare för Wanås Konst.

– För mig är kontrasterna det fantastiska med Wanås. Medeltidsslottet och de traditionella stenbyggnaderna står här som landmärken; samtidskonsten i parken i samspel med naturen. Jag hörde talas om Wanås för första gången när jag studerade i New York. Jag har faktiskt bara varit här en gång innan jag började jobba här, men jag har följt programmet sedan början på 2000-talet.

 dsc3321
Milena Høgsberg har jobbat med konst på bland annat Lofoten International Art Festival och Henie Onstad Kunstsenter i Norge. Hon tillträdde som konstnärlig ledare på Wanås i september. Här provsitter hon Molly Haslunds Gungor. 

Skapa samarbeten

Våren inleds den 4-5 mars med öppning av parken.

– Den helgen bjuder vi alla som bor i Östra Göinge på gratis inträde, säger Milena som själv har skaffat en lägenhet i Knislinge men fortfarande pendlar från Köpenhamn.

– Jag är lite mittemellan två världar just nu – en stor del av mitt jobb är att bygga partnerskap med olika institutioner och hitta nya samarbeten. Jag vill arbeta för att fylla parken med människor och liv, säger Milena, som även kollar på möjliga samarbeten lokalt.

– Vävstolsmuséet verkar till exempel vara en spännande verksamhet som jag gärna vill veta mer om.

Av de 70 konstverk som finns i parken kommer några att uppmärksammas lite extra under våren. Öppningshelgen gästas av Molly Haslund som har skapat konstverken Gungor – Koordinationsmodell 2 och Tre dubbla ribbstolar för minimal rörelse – Koordinationsmodell 6. Den 7-8 april blir det Jacob Dahlgren Weekend – konstnären bakom den färglada Primary Structure, som bjuder in besökarna till klättring och lek.

– Vi vill aktivera konstverken som finns i parken och ge dem nytt liv. Molly Haslund jobbar med performance och brukar skapa verkligt intressanta möten med publiken. Bland annat kommer besökarna att få testa Spoonball – ett spel med en stor träsked och en boll där spelarna själva får komma överens om reglerna.

Vill släppa fram yngre konstnärer

Sommarens stora utställning öppnar den 6 maj. Carola Grahn, verksam i Malmö med rötter i Sapmi, utforskar den moderna människans relation till naturen, riter och heliga platser.

– Jag ser det som min uppgift att lyfta fram lite yngre namn på konstscenen. Vi kommer även fortsätta jobba med konstnärer som experimenterar med nya typer av material – som Peter Linde Busk under förra hösten. Ett perspektiv som vi belysa är att det finns andra världar än människans. Hur kan vi se på vår värld från andra arters perspektiv? Vilka avtryck har vi gjort på vår planet? säger Milena.

– Hösten var min favoritsäsong i parken, säger hon när vi stannar till vid Molly Haslunds Gungor.

Wanås Konst ger konstnärer möjligheten att  experimentera med olika material och därför har konstverken i parken varierande livslängd.

– Det har till exempel sedan länge varit i planen att Gloria Friedmanns älskade verk Stigma skulle tas bort. Muren uppfördes bakom en avbruten trädstam, som Friedmann svärtade och lät vara fokus för konstverket. Trädstammen bröts successivt ner och försvann med tiden och tillsammans med konstnären togs beslut att ta bort det , säger Milena.

– Eftersom ett verk inte behöver vara för evigt ger det konstnärerna en annan frihet att utforska vad ett
konstverk i en skulpturpark kan vara.

För mig är kontrasterna det fantastiska med Wanås. Medeltidsslottet och de traditionella stenbyggnaderna står här som landmärken; samtidskonsten i parken i samspel med naturen.

Milena Høgsberg

”alla är i grunden kreativa”

– Det är en unik plats. Många som pratar om Wanås gör det med en varm känsla. Det finns fortfarande en del danskar som inte känner till oss, och det hoppas jag kunna ändra på, skrattar Milena.

Förra året invigdes Wanås Konst Studio – ett rum för kreativt skapande för parkens besökare. Många skolbarn, seniorer och ungdomar passerar Wanås konsts pedagogiska verksamhet under ett år.

– Jag ser befolkningen i närheten som en väldigt viktig målgrupp. Vi är ganska besvikna på att Skåne-trafiken har valt att inte ha en busslinje som går hit ut, säger hon.

Konstupplevelser är ofta något som förknippas med storstäder – hur ser du på att verka på landsbygden?

– Om man vill hitta saker som polariserar så är det såklart lätt att göra det, men jag gör ingen skillnad. Det finns olika sorters människor överallt, och min utgångspunkt är att alla i grunden är kreativa. Vi som jobbar i parken finns här för att guida in våra besökare så att de får en ingång till konsten. 

Text&Foto:erik@espressomedia.se

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x