Många som har ett hus eller en bil eller något annat viktigt vet att det ibland kan vara förenat med en viss oro att börja riva i väggar eller lyfta på motorhuven. Det man inte vet tar man ingen skada av – men ofta är det en skön känsla när man väl har dragit av plåstret.
En kryptisk inledning kanske… den här texten handlar om en undersökning bland våra läsare. Fram tills nu har vi inte vetat hur många som – för det första tar med sig tidningen in från brevlådan utan att passera pappersåtervinningen – och hur många som uppger att de läser tidningen.
Undersökningen är genomförd av RAM –
Research and Analysis of Media, som är det gängse alternativet i branschen för att mäta bland annat tidningars räckvidd.
Även om vi som företag har gett ut gratistidningar i snart 20 år så har vi aldrig gjort något liknande – klart att det var lite nervöst.
Vi tippade såklart och skrev upp olika procentsatser på redaktionens whiteboard. Hur stor del av alla som får Espresso kan tänkas tänkas läsa den? Störste optimisten var Johnny som är VD, vår säljare Thomas som sällan är särskilt blygsam lade satt på de lägsta förväntningarna, och jag landade tryggt mitt emellan.
Den största osäkerheten var nog, att även om vi har varit i branschen länge så har 65% av vårt utgivningsområde (Hässleholms kommun) bara fått tidningen under fem års tid – en tid då vi dessutom har bytt både namn och format.
Jamen hur gick det då? Alla våra gissningar slog fel, och resultatet blev bättre än vi vågade hoppas på. Undersökningen redovisades i en pdf på 13 sidor, men för att göra en lång historia kort: med svarande från hela vårt utgivningsområde har vi nu på pappret att vi har en läsare till varje tidning. Det finns drygt 39 000 hushåll i våra kommuner och enligt räckviddsundersökningen så är det lika många som uppger att de läser Espresso i någon mån – vissa betydligt mer än andra!
Sedan vi började sätta min nuna i botten på denna spalt har jag märkt att människor har börjat känna igen mig. Sen kan man ju inte gå och tänka till vardags på att det är nästan ett helt Ullevi som ska ta del av det man gör på jobbet. Men nu kan jag i alla fall med säkerhet känna att det jag skriver i tidningen faktiskt landar hos någon i andra änden. Vissa av er kanske till och med tillhör dem som uppger att de läser hela tidningen, varje nummer, och det skulle ju innebära att även denna text har blivit läst ända till dessa sista rader innan utrymmet är fullt.
Kul att ni läser – då blir det roligare för oss att fortsätta göra vårt jobb! Hoppas att resten av detta nummer bjuder på både nöje och nytta. Vill man veta mer om RAM-mätningen så går det bra att slå en pling till vår försäljningechef Thomas.
Trevlig läsning!
ERIK, REDAKTÖR