I mitten på 70-talet gjorde jag min första charterresa. Det var till Kreta med Club 33, Vings ungdomsprodukt. Tio år senare var jag själv anställd på Ving. Det blev totalt ca nio härliga och minnesrika år. En avgörande del av mina digitala vänner är från denna period då vi präglades av en oemotståndlig kultur. Jag träffade även min fru ”på jobbet”. På senare år så har vår son också fått några härliga år med Ving. Så det är en familjeaffär. Kulturen inom Ving kan liknas med hur det var på IKEA – Det blev personligt på ett djupare plan. En vinnande kultur för både företaget och personalen.
Sorgen var ju därför stor när konkursen var ett faktum tidigare i år. Det som så många hade gemensamt var på väg att rämna. Därför är ju glädjen nu stor när företaget fått nya ägare i form av, bland annat, Petter Stordalen. Den största anledningen till köpet var just den kultur som finns inom Ving. Vid ett sådant här tillfälle så ska man inte titta för mycket på pengarna, menar Petter. Det här är något annat som visat sig vara obrutet framgångsrikt i 65 år. Färgat av en gemensam kultur i orange ton.
Företag som lyckas odla en livslång vi-känsla, kan inte misslyckas. Petter kallade sitt förvärv för ”kronjuvel”. I det fallet är ju sex miljarder en spottstyver.
Johnny Billinger