Vid lunchmötet i Lönsboda 1 juni berättade Torbjörn Appelros, DSE vid Volvo Cars om företagets verksamhet och framtidsvision.
2010 köpte Geely Volvo personvagnar från Ford och detta blev en nystart för företaget, med klar vision och en hög ambitionsnivå. Bl.a. beslöt de nya ägarna att investera kraftigt och att ta fram ett helt nytt modellprogram. Trots många skeptiker är nu hela Volvos modellprogram förnyat och försäljningen går lysande. I år kommer Volvo med största sannolikhet att sälja över 600 000 personbilar runtom i världen. Ca 20 % av dessa säljs i Kina och ca 15 % i USA. Målet är att 2020 sälja totalt 800 000 bilar och Torbjörn lät övertygande när han sa att detta mål kommer att nås. Det breda modellprogrammet gör att man når många olika kundgrupper och marknader.
I Sverige är t.ex. herrgårdsvagn en storsäljare, medan kunderna i Kina föredrar sedanmodeller, helst den förlängda varianten med extra benutrymme i baksätet eftersom de som köper Volvo i Kina oftast har egna chaufförer och inte kör bilen själv.
Olofströmsfabriken har anor från år 1735 och är idag en global leverantör till flera av Volvos monteringsfabriker runt om i världen. De nya ägarna har årligen investerat miljardbelopp i Olofströmsfabriken som nu är en konkurrenskraftig och effektiv fabrik. I fabriken jobbar 2500 medarbetare. Totalt pendlar ca 1000 personer till fabriken från andra kommuner och 80 av dessa bor i Osby kommun. Detta innebär att Olofströmsfabriken är en av de största arbetsgivarna till invånarna i vår kommun. Dessutom skapas naturligtvis många fler arbetstillfällen i regionen genom att fabriken anlitar en mängd lokala leverantörer.
Torbjörn berörde även det rykte om neddragningar på fabriken som cirkulerat. Vissa temporära neddragningar av inhyrd personal är sedan länge planerade eftersom vissa äldre modeller tas ur produktion och det uppstår glapp tills nya modeller börjar produceras. Dock ökar samtidigt volymerna på andra modeller så som den nya XC40 bilen kraftigt. Likaså planerar Geely som är Volvo Cars ägare att börja tillverka bilar under eget varumärke i Europa och då kan fabriken i Olofström mycket väl bli aktuell för att tillverka komponenter till dessa bilar, tror Torbjörn. ”Jag tror på en ljus framtid för fabriken i Olofström” sa Torbjörn.
Torbjörn tog också upp Sydostlänken och de fördelar den skulle innebära med att transportkostnaderna kan reduceras och riskerna vid avbrott på befintliga tågtransporter minska. Redan idag går ca 85 % eller tre tågset om dagen av leveranserna från fabriken med tåg. Dessutom skulle det underlätta rekrytering och pendling för medarbetarna om det även blir persontransport på linjen. Beslut om sydostlänken lär komma inom de närmaste dagarna.
]]>