Det är inte så många år sen Time to Rock fick pausa sin verksamhet och nystarten har på rekordtid gått från noll till succé. Framgången har flera orsaker. Nytt namn, större fokus, lokalt engagemang och så alla dem som varken syns eller hörs fram till dess att festivalen slår upp portarna men som under fyra dagar bidrar till den upplevelse som 5000 biljettköpare hoppas på. Alla volontärer som under fyra dagar kliver in i rockbubblan. En av dem är Theres Karlsson Thelander från Knislinge.
Theres gör sin fjärde festival som volontär. Varje år var tänkt att vara den sista
– men den familjära känslan har en stark dragningskraft.
– Ja det har blivit som en familj där många blivit nära vänner genom åren, menar Theres.
I år är hon ansvarig för VIP-området, vilket b.l.a innebär att koordinera drygt 30 personer för att alla de som köpt biljetter med guldkant ska få sina förväntningar uppfyllda.
TAR SEMESTER FÖR ATT JOBBA GRATIS
VIP-arbetet börjar flera veckor innan festivalen och har även en summering när det sista trumsolot ebbat ut.
– Ja det är till och med så att flera av oss tar semester för möjligheten att jobba gratis, säger Theres med ett leende. Vi har ett sortiment med mat och dryck som inte finns i det andra området. Detta kräver kunskap och utbildningar för hantering av exempelvis alkohol så det är mycket förberedelse där då samtliga måste få in sina rutiner plus att allt ska schemaläggas.
INGEN ROCKARE
När vi kommer in på band och musik, så framgår det att Theres inte är någon rockare. Intresset för festivalen ligger på en annan frekvens.
– Jag är mer en allätare när det gäller musik, berättar hon. Av alla stora bandnamn som under fyra dagar dyker upp i Knislinge, så är det Joddla med Siv som hon tror skapar mest energi.
– Ja med facit från deras spelning på Sweden Rock förra året, så kan deras spelning bli höjdpunkten hos oss.
HEMLIGHETEN MED TIME TO ROCK
När Theres får definiera framgångskonceptet så är det storleken på festivalen med publik mellan 17-70 år som skapar dynamiken. Men också variationen av band som skapar en härlig mix både på scen och i publiken. Sen är det ju klart, de flesta av dem som jobbar med festivalen har varit med i snart 20 år, så det finns en unik kunskap och erfarenhet i hur man skapar Sveriges gemytligaste rockfestival.
TEXT&FOTO: JOHNNY@ESPRESSOMEDIA.SE