MEDIA. Du håller varannan vecka i din hand gratistidningen Espresso – ett beprövat koncept nu i ett nytt format. Johnny
Billinger startade företaget bakom gratistidningarna som hittills varit kända som Allt om Osby, Älmhult, Göinge och Mitt Hässleholm.
Här berättar Johnny Billinger historien om Espressos lokala gratistidningar.
– Det började egentligen med att jag köpte företaget Osby tryckservice och behövde ett jobb till mitt nya tryckeri, minns Jonny Billinger, VD och ägare till Espresso Media.
Johnny drev på den tiden reklambyrån Competence reklam, som senare bytte namn till Espresso reklam- och webbyrå.
– Vi var med i ett projekt tillsammans med Osby näringsliv och kommunen som handlade om att göra Osby mer attraktivt. Lokala gratistidningar var ett bättre alternativ än att skicka ut ett nyhetsbrev via post, därför startade vi Allt om Osby.
Första numret kom ut i oktober 2006. Idén bakom tidningen var ungefär densamma då som nu. Utdelning till alla hushåll och en plattform för att skildra positiva händelser på orten, blandat med annonser från det lokala näringslivet.
Pionjär inom gratistidningar
– I dag finns omkring 400 lokala gratistidningar i Sverige med ungefär samma idé, men på den tiden var vi ganska unika, berättar Johnny Billinger.
– Det enda vi hittade när vi kikade efter liknande format att inspireras av var en liten tidning i Lycksele.
Lanseringen rullade på, och snart började annonsörerna i tidningen att efterfråga en länk till kunderna i grannkommunen Östra Göinge.
– Vi har egentligen vuxit mer utifrån ett behov än genom en affärsidé. 2009 startade vi Allt om Göinge och 2016 kopplade vi på Älmhult, även där utifrån en efterfrågan från våra annonskunder. Vi gjorde även ett försök i Olofström, men saknade väl den lokala förankringen för att eteblera oss där, säger Johnny.
Dubblade läsarkretsen
2019 inleddes en ny satsning. Tidningen Mitt Hässleholm startades som en separat månadstidning.
– Genom att satsa på Hässleholm, vilket alltid har funnits i tankarna, så utökade vi antalet läsare från 50 000 till 100 000. Vi såg en möjlighet i att länka ihop alla våra fyra utgivningskommuner, som helt naturligt har mycket samverkan över gränserna.
2020 kom pandemin, och som alla företag fick Espresso anpassa sin verksamhet efter förutsättningarna.
– Vi valde att slå ihop alla våra editioner och ge ut samma tidning i alla fyra kommuner. Men nu ser vi möjligheterna att återgå till lokala editioner, därför kommer vi från nästa nummer att erbjuda möjlighet till lokal annonsering igen.
Nya tider, nya samarbeten
– Men nu blir det under namnet Espresso. Fyra editioner med lokal profil. Vi hoppas att namnbytet ska ge en ökad kännedom om vilka vi är, eftersom vi har mer att erbjuda än bara gratistidningar. Vi är själva ett lokalt företag som söker givande samarbeten här i området – bland annat satsar vi mycket på att hjälpa företag med hemsidor och digitalisering, säger Johnny Billinger.
Och även med nytt namn på tidningarna kommer läsarna att känna igen sig.
– Vi drar kanske mer åt en lokaltidning på regional nivå, eftersom en del av materialet är gemensamt i alla editioner. Vår ambition är att göra en tidning som man vill spara länge, med läsning som är intressant oavsett vilken kommun man bor i.
Text & Foto: erik@espressomedia.se