LEDARE. Ja du som följer lokala nyheter har säkert läst om kommunrankingen. Svenskt Näringsliv skickar varje år ut enkäter till företagare, politiker och tjänstemän för att kunna sammanställa en rankinglista över landets 290 kommuner.
Syftet är att ta reda på hur framgångsrikt kommun och näringsliv samarbetar lokalt.
Vild glädje och stolthet i de kommuner som går framåt. Motsatsen givetvis i de kommuner där man inte lyckas hela vägen.
Att dra åt samma håll har man lyckats med i Markaryd, som alltid ligger i topp. Ett skolexempel som har gett kommunen mycket positiv PR genom åren. Har man hittat ett bra koncept för alla inblandade och lyckas kommunicera detta löpande så skapas också en positiv attityd som är bestående. Något som kommunstyrelsens ordförande Bengt Germundsson dessutom berättar om som en självklarhet. ”Det är skatterna från näringslivet som betalar en kommuns kostnader.”
Ett framgångsrecept är att förändra och samordna attityder. Vi skaffar oss egna sanningar om informationen brister. En sanning som ofta inte är samstämmig med verkligheten. Vill man exempelvis göra Markaryd sällskap i toppen av landets kommuner, så kommer det att krävas ett långsiktigt arbete med att frekvent ge alla relevant och inspirerande information. Kanske i en tidning som når samtliga inblandade?
johnny@espressomedia.se
Här läser du förra ledaren.