Espresso – Din lokala tidning
Näringsliv

NYVAB utsågs till årets företagare

NYVAB utsedd till årets företagare
NÄRINGSLIV. På årets företagargala har Växande Älmhult uppgiften att utse pristagare till årets utvecklingspris och det var ju familjen Sture Andersson och företaget Swepart Transmission som vi fick äran att uppmärksamma och gratulera på den digitala galan i form av en film med pristagarna.

Det är dock ett annat företag som får mer utrymme i denna artikel. Företaget NYVAB utsågs till årets företagare av organisationen Företagarna. NYVAB är medlem i Växande Älmhult och här nedan presenteras företaget lite mer.
Företaget grundades som smedja av Smidesmästare Eric Nyberg och startade som ett familjeföretag med både fru och bror involverade i verksamheten. Idag driver sonen Thomas Nyberg verksamheten men hans bror och två brorsöner är också involverade i verksamheten. Idag har företaget sammanlagt 11 anställda och en årsomsättning på ca 26 miljoner kr.


Väl utvecklade bolag

När Företagarna utser vinnare så tittar man bland annat på företag som utvecklar bolaget och personalen, har funnits i minst 10 år samt har en ekonomi i balans. NYVAB startades redan 1942 som en smedja med traditionella smidestjänster samt att sko hästar m.m. Därefter har företaget utökat sina tjänster med att tillverka vagnar för lant- och skogsbruk. De tillverkar och säljer även snökedjor och slirskydd. Vagnar av olika slag har löpande varit en del av verksamheten och under 1980-talet började tillverkning av ATV-vagnar och även försäljning av ATV-maskiner (fyrhjulingar). Detta är väl skedet när den gamla smedjeverksamheten blir mer modern och även inkluderar försäljning av andra produkter. Man utökar sortimentet efterhand. I samband med flytt av försäljning till ny lokal i Älmhult 2006 tillkom även båtar och båtmotorer i sortimentet. Och nu säljer man även mopeder och trailers för personbil och båtar.

Nyvabs utveckling

Företagets utveckling liknar den som hos många andra företag. Först börjar man med en produkt. Därefter utvecklar man nya produkter och tjänster inom eller med nära anknytning till huvudkompetensen. En del av de med tidiga produkterna såsom balvagnar var mer säsongsbetonade för sommarhalvåret. Medan snökedjor som fortfarande är en stor produkt, är styrd till vinterhalvåret; ett bra komplement för att få en verksamhet hela året. Sedan är det ju inte alltid kalla vintrar och lika hög efterfrågan på snökedjor. Så då måste man bredda produktutbudet ytterligare.

Långsiktiga relationer

NYVAB har väl etablerade och långsiktiga relationer med flera olika leverantörer. När det fanns mer plats i samband med flytt till ny lokal fanns möjligheter att ta in mer produkter för försäljning. Då ligger det ju nära till hands att sälja produkter från de leverantörer som det redan finns ett samarbete med. Från att till en början varit ett mer tillverkande företag är det idag även en relativt stor andel försäljning.
Målet för NYVAB är givetvis att fortsätta utvecklas framöver och fortsätta sträva efter att göra kunderna nöjda. Det genom att ge dem de bästa produkterna till rätt pris.
En nöjd kund kommer tillbaka och talar väl om företaget. Det är ju den bästa reklamen.

Text & foto: Daniel Uppsäll, Växande Älmhult

Relaterade inlägg

Osbytjejer startade företag.

admin

Karins i Broby firar 50 år

admin

Good Morning UF – underlättar för morgontrötta

Ingela Lindström

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs mer