Espresso – Din lokala tidning
Skånska vilt

Passion för produkten i Sjunkaröd

– Skånska Kött och Vilt

MAT/NÄRINGSLIV. Ett varumärke tar lång tid att bygga upp, men går fort att förstöra. Så tänkte Pär-Ola Andersson när våren 2020 kom med pandemin. I stället för att bromsa fick hjulen rulla på, och inför 2021 ser Pär-Ola och personalen på Skånska kött och vilt ljust på framtiden.

Det började med en gris. Nu går där 200 utanför anläggningen Skånska Kött och vilt i Sjunkaröd, som liksom vildsvinsflocken har växt med åren.
– En bekant fick en vildsvinsgylta när han skulle gifta sig, berättar Pär-Ola Andersson, entreprenör ut i fingerspetsarna och grundare av Skånska Kött och vilt.
– Han visste inte vad han skulle göra med den så han kom till mig som var van jägare. Jag skaffade en galt och sedan var uppfödningen i gång.

Köpte som ung

Bostadshuset, som mer eller mindre sitter ihop med slakteriet och gårdsbutiken, köpte Per Ola när han var 19. Huset är fortfarande bostad, och tillsammans med sambon Tina Jensen blir det ofta sena middagar med matlagning från grunden när arbetsdagen är avslutad.
– Det är vårt sätt att umgås på kvällarna. Att laga mat från grunden och testa nya saker. I satsningen som vi gjorde för tre år sedan med en ny gårdsbutik har vi även ett kök där vi tar dit grupper som får prova att tillaga kött tillsammans med en kock – vi försöker få fler att laga mat på det sätt som man gjorde förr, och lyckas vi med det så kommer det ju att gynna oss som producenter i förlängningen, menar Per-Ola Andersson.

Små steg till stor skala

Tillbaka till vildsvinen. När det ursprungliga paret gett upphov till tillräckligt många grisar så bestämde sig Pär-Ola för att starta upp ett litet slakteri för att kunna få omsättning på satsningen. Försäljningen av vildsvin skedde på den tiden bara i hela och halva kroppar, men snart började köparna fråga efter styckdetaljer. Pär-Ola mötte efterfrågan, och kort därefter började han få förfrågningar av jägare som ville ha hjälp med styckning.

Tamboskap kompletterade

– Eftersom jaktsäsongen främst är igång under halva vintern och hösten så var det efter ett tag lite att göra under vår och sommar. Då satsade vi även på tamboskap för att vi skulle ha att göra under hela året… På den vägen växte verksamheten och idag jobbar 23 personer på Skånska Kött och vilt i Sjunkaröd som levererar både vilt- lamm- och nötkött till ett stort antal butiker, restauranger och matleverantörer i Skåne och andra delar av landet.

Vildsvin - sugga med kultingar
Vildsvinssugga med kultingar.

Konkurrerar med kvalitet

– Prismässigt kan vi aldrig konkurrera med de stora slakterierna. Vår styrka är kvalitet, och att vi erbjuder lokalproducerat kött som kan spåras tillbaka på individnivå.
I sortimentet finns både konventionellt, ekologiskt och KRAV-märkt. Anläggningen är anpassad för att ta vara på så mycket som möjligt av djuren som passerar.
– Vad många inte tänker på är att för varje kilo kött vi äter har det gått åt tre kilo av djuret. Genom att ta vara på biprodukterna så kan vi tjäna en slant i stället för att få en kostnad för att hantera dem, säger Pär-Ola.


Speglas i sortimentet

När vi kliver in i gårdsbutiken märks ideologin tydligt i sortimentet. Här finns förutom kött allt från fällar till handskar och barntofflor i älgskinn. På hyllorna är kryddburkar staplade som ger inspiration och vägledning i matlagningen.
Vid den stora köksön i besöksdelen står Tina Jensen och klipper stjälkarna av rosor som stoppas i en vas.
– Jag flyttade hit från Danmark för 12 år sedan, bytte flaeskesteg mot vildsvinskött, kan man väl säga. Jag är väl bläckfisken som gör det där som ingen annan får gjort – dekoration, marknadsföring och annat, säger hon.


Skånes bästa

I december var Skånska vilt ett av de företag som prisades i Magasinet Skånes tävling Skånes bästa. Utmärkelsen var som Årets matbutik 2020.
– Vilt passar bra på landet. Vissa har tyckt att det är svårt att hitta hit. Men jag tror att det gynnar oss att ligga utanför tätorten. Vi hade inte kunnat ha 200 vildsvin gående utanför om vi funnits på ett industriområde, säger Pär-Ola Andersson.

Framtiden

– Just nu hoppas vi på att alla nya kunder som har hittat hit under året fortsätter att komma till oss. Jag har alltid massor av planer. Samtidigt är en av våra styrkor att vi är ett tillräckligt litet företag för att kunna möta våra kunders önskemål snabbt. När en större matbutik hörde av sig på morgonen innan nyårshelgen och hade slut på entrecôte, kunde vi leverera redan efter lunch. Det är det inte alla leverantörer som klarar!

Text & Foto: erik@espressomedia.se

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x